Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 641 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Brommer spuiten
Geschreven door Abarth-500
Geplaatst op 4-5-2004 21:47
Categorie Algemeen

Het valt me op dat er om de tijd gevraagd wordt hoe iets het beste gespoten kan worden, en wat je er precies voor nodig hebt. Ik was dan ook eigenlijk verbaasd hier geen Faq over te vinden, bij deze dus.

Eerst een paar algemene tips die gelden voor eigenlijk elk materiaal dat je spuit.

  • Zorg er onder alle omstandigheden voor dat je voorwerk in orde is, als dat niet in orde is, dan is het eindresultaat vaak erg slecht en zelfs een waarde-vermindering van je bromfiets. Zorg er dus voor dat de ondergrond vetvrij is, goed is opgeschuurd en dat eventuele beschadigingen weg zijn gewerkt. Niet tussen lagen door schuren, alleen als je primer niet goed is en overnieuw moet. Schuur dingen alleen kaal als het echt nodig is, het is namelijk een pens vol werk waar veel mensen zich flink op verkijken.


  • Werk in een goede omgeving. Spuiten doe je het liefst op kamertemperatuur of hoger. Hierdoor spuit de verf beter, hecht het zich beter en hard het ook beter uit. Ook moet je er ook voor zorgen voor een wind-vrije omgeveving, dit om twee redenen. Ten eerst is niks vervelender als verf die alle kanten op waait als je net iets in de verf zetten wilt, en ten tweede wil je niet dat er stof, haren en andere prut in je natte lak vliegt. Het is dus ook aan te raden je kappen niet op de grond te spuiten, en zelfs het liefst ergens waar niemand doorheen loopt.


  • Schud je verf goed, er staat 3 minuten op de bus. Doe dat dan ook. Zorg er ook voor dat je van een redelijke afstand spuit +/- 20 ? 25 cm afstand. Spuit in meerdere dunne lagen, hoeveel dat ligt er maar net aan, dat moet je zelf bekijken. Het ligt er ook maar net aan wat jij 1 laag vind. Op deze manier voorkom je druipers, dus knoop het in je oren: beter meerdere dunne lagen, dan enkele dikke lagen. Tussen de lagen in houd je een paar minuutjes, maar niet langer dan een half uur. Ook wil het wel eens handig zijn om van te voren na te denken hoe je iets spuiten gaat, dus of je het ergens op legt of ophangt. Het is namelijk niet mooi als je iets half gespoten hebt, en je komt erachter dat je het om moet draaien.


  • Bezuinig niet op je verf, voor die euro extra per bus is het zonde om geen goede verf te gebruiken. Merken als Motip en Dupli-color zijn perfect als lak. Het risico van de doe-het-zelf en goedkopere lakken is dat ze soms reageren met bepaalde grondlagen of blanke lakken, en dit verpest je hele werk. Ook is het verschil dat motip en dupli-color echte autolak is, en de doe-het-zelvers niet. Het is trouwens ook aan te raden om alles van hetzelfde merk te kopen, want het wil nog wel eens gebruiken dat twee merken niet met elkaar werken. ( wat een rijmkunst ) Ikzelf heb er nog nooit last van gehad, but you never know. Ondanks dat je niet moet bezuinigen moet je ook geen onnodig geld uit gaan geven. Als je bijvoorbeeld je brommer zwart met wit gaat spuiten, koop dan gewoon normale grijze primer. Er zijn ook mensen die kopen dan witte en zwarte primer, maar die zijn een stuk duurder bij normale verfzaken.. Ongeveer zo'n 6 euro. Het is overigens altijd aan te raden om blanke lak te gebruiken, dit voor bescherming en een mooi effect.


    Er zitten natuurlijk verschillende materialen op je bromfiets, voor deze materialen gelden ook andere richtlijnen voor het spuiten.

    Metaal:

    Dit is doorgaans of ijzer, of aluminium. Het is een redelijk rotklusje om het roestvrij te maken, of in het geval van aluminium, de witte oxidatie eraf te krijgen. Toch is het zeer belangrijk, doe je dit niet dan valt de verf er binnen no-time weer af als je er een keer tegenaan tikt. Nadat je alle roest e.d. eraf hebt geschuurd, schuur je het op met een iets minder groffe korrel, 120 of 150. Daarna pak je een doek met ammonia-oplossing of een andere ontvetter en veeg je alles schoon en ontvet je het gelijk.

    Dan zijn er verschillende grondlagen die je gebruiken kunt. Je kunt normale primer nemen, maar je kunt ook roestwerende middelen gebruiken zoals ijzermenie en zinkspray. Als lak kun je gewone auto-lak gebruiken, maar omdat de metale delen van de brommer toch redelijk krasvast moeten zijn en tegen een stootje moeten kunnen is het aan zeker te raden om andere producten te gebruiken. Hammerite of velgenzilver zijn daar erg geschikt voor, maar die zijn er natuurlijk wel in beperkte kleuren.

    Onderdelen zoals de uitlaat en het blok (vooral de uitlaat), moet je spuiten met hitte-bestendige lak. Als goedkoop alternatief kun je ook kachelverf gebruiken, maar dat vind ik persoonlijk iets minder.

    Kunstof

    Kunstof is zo ongeveer het moeilijkste materiaal om goed gespoten te krijgen, dit komt omdat kunstof vaak erg flexibel is en daardoor de verf gauw afbladderd. Zelfs al lijken je kappen nog zo hard, gebruik een speciaal soort elastische primer. Deze is gewoon overal te koop en is net iets duurder als normale primer. Maar schhur en ontvet alles eerst goed. Schuur kunstof niet met 'normaal' schuurpapier maar met waterproof. Niet lager gaan dan korrel 400, zo voorkom je krasjes in je kappen. Spuiten doe je uiteraard gewoon met autolak.

    Als je klaar bent met spuiten, houdt de bus dan even op de kop en spuit het ventiel leeg, dan vermijd je dat hij de volgende keer dicht zit. Als hij al dicht zit moet je hem even doorprikken met een speld. Deze kun je er ook in laten zitten, daarvoor zit die mooie inkeping in de dop

    Succes ermee.

  • Pagina 1 van 7
    Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    filomeen 7-5-2004 18:03 Print reply

    Posts: 2600
    toppie! maarehm je moet echt wel alles helemaal afschuren.. anders krijg je barstjes. en misschien er ff bijzetten dat je eerst maar een paar stipjes krijgt en dat t pas na 10 keer heen en weer gaan er een beetje uitziet? voor de rest mooie faq!
     
    henk huppelschoten 7-5-2004 18:04 Print reply
    Posts: 656
    kijk dit is wat ik onder een goede faq versta.



    klasse werk,goed uitgelegd en het klopt allemaal nog ook.
     
    Maar agent ik rij toch mooi met het verkeer mee???Ja maar wel op de snelweg jongeman!!!
    Tsxdude AKU MicheL 7-5-2004 18:10 Print reply

    Posts: 10676
    Voorwerk is het belangrijkste...
    Als je lui bent echt veel te schuren hebt, moet je de boormachine pakken en schijfjes met een soort van staalborstel achtige haartje erop...
    Die is je boormachine doen, en krijg je echt heel snel en alles perfect kaal mee, heb ik ook gedaan...

    Plastic er trouwens niet meej doen, plastic beter echt heel licht opschuren, want anders blijf je die krasjes echt zien..


     
    K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve
    filomeen 7-5-2004 18:16 Print reply

    Posts: 2600
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Tsxdude AKU MicheL

    Voorwerk is het belangrijkste...
    Als je lui bent echt veel te schuren hebt, moet je de boormachine pakken en schijfjes met een soort van staalborstel achtige haartje erop...
    Die is je boormachine doen, en krijg je echt heel snel en alles perfect kaal mee, heb ik ook gedaan...

    Plastic er trouwens niet meej doen, plastic beter echt heel licht opschuren, want anders blijf je die krasjes echt zien..

    afbeelding


    ik heb tank gewoon met de schuurmachine gedaan ja die stickers moeten er toch ooit af plastic idd met waterproof (hele goede bij de fixet van die losse velletjes)
     
    Tsxdude AKU MicheL 7-5-2004 18:18 Print reply

    Posts: 10676
    Kan ook....
    Maja zoals ik het gedaan had ging best wel snel...
    Was zo door mijn 4 lagen heen
     
    K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve
    arie-de-arier 7-5-2004 18:19 Print reply

    Posts: 10000
    je kan er ook gewoon verf afbeit op smeren en dan in de hoekjes je boormachiene pakken

     
    Allah is beter
    filomeen 7-5-2004 18:21 Print reply

    Posts: 2600
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: arie-de-arier

    je kan er ook gewoon verf afbeit op smeren en dan in de hoekjes je boormachiene pakken



    ja vervolgens t niet helemaal goed schoonmaken en weg is je verf.. gaat uiteindelijk na een jaar toch bubbelen
     
    thijs 7-5-2004 18:22 Print reply
    Posts: 448
    mooie faq
    nog 1 vraagje:
    hoe kun je het beste bv een tank vernissen?
    ik heb gehoord dat verf uit spuitbussen niet benzinebestendig is
    en kun je ook hoogglanslak krijgen in spuibus?
     
    Tsxdude AKU MicheL 7-5-2004 18:23 Print reply

    Posts: 10676
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: arie-de-arier

    je kan er ook gewoon verf afbeit op smeren en dan in de hoekjes je boormachiene pakken



    Omdat dat alleen door de bovenste laag heengaat... En heel veel geld kost
     
    K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve
    arie-de-arier 7-5-2004 18:25 Print reply

    Posts: 10000
    gaat zeker niet alleen door de bovenste laat ben bezig met mn nsr velgen en ook dat gepowdercoate laag 2 laat los
     
    Allah is beter
    Pistonpen Paultje 7-5-2004 18:30 Print reply

    Posts: 8678
    Mja, en waarom altijd spuitbusjes?:(. Compressortje kost 125 euro ofzo. Kun je heeel leuk mee spuiten!
     
    arie-de-arier 7-5-2004 18:33 Print reply

    Posts: 10000
    niet iedereen heeft ruimte voor zon compressortje (en dan ook nog binnen spuiten)
     
    Allah is beter
    Teunmenator 7-5-2004 19:07 Print reply

    Posts: 2524
    idd heel nette faq kga hem er cker bij houden als ik aan de mijne begin.
     
    Mb5Freak 7-5-2004 19:20 Print reply

    Posts: 354
    Dis dr 1 waar iedereen wat aan heeft... Netjes...
     
    lamahoofd 7-5-2004 20:22 Print reply

    Posts: 3432
    Ik heb mijn brommer een kwartier geleden gespoten.Ik heb hem helemaal met motip gespoten en is best mooi geworden.BTW de verf bij de fixet(de hittebestendige)is wel mooi.En ik heb nog 1 vraagie je goed verschil met blanke lak en hoelang moet het drogen
     
    Een baron in de morgen,is een dag zonder zorgen
    CraftyVirus 8-5-2004 1:32 Print reply
    Posts: 1530
    gewoon goed laten uitharden, nachtje of 2 of zo, beter te lang dan te kort.
    En met blanke lak krijg je meer een glanzend effect, ik zou op je brommer of wel of niet doen, verschil ga je wel zien..
     
    WOOJOOOO
    redmetallicnsr 8-5-2004 11:22 Print reply

    Posts: 735
    zeer mooie faq!
    Ik had mijn tank met afbijtmiddel gedaan, is wel klote spul maar gaat ook echt zeer en zeer goed. Dikke laag erop en dan goed uitsmeren.. FF geduld en je lak kruipt zo van je tank af.
     
    mtx
    lamahoofd 8-5-2004 12:09 Print reply

    Posts: 3432
    Ik heb dus me ouwe lak lichtelijk opgeschuurd,maar nou heb ik wat deukjes en wat stukjes afgesprongen lak uit me vorige laag.Dat zie je nu door mijn bovenste laag heen.Als ik er nu blank lak op spuit vult het dan de kleine deukjes van nog geen mm diep?
     
    Een baron in de morgen,is een dag zonder zorgen
    TomosRaging 8-5-2004 12:47 Print reply

    Posts: 647
    nette FAQ man! toppie

    maaruh 1 dingetje, motip of een ander goed merk(autolak) gaat heel vaak ook niet over een ander merk verf heen...dan lijkt et wel schurft wat er komt vet maf is dat.

    is dat een soort reactie van verschillende soorten verf bij mekaar ofzo?
     
    Paradijs, waar het gras groen is en geen rollerbanken :D
    HondaPXR 8-5-2004 13:14 Print reply
    Posts: 257
    Het is ook handig als je grote oppervlakken moet doen vb. tank, om deze buiten in de zon te hangen zodat ze wat warm zijn (niet heet) en je spuitbussen in warm water leggen, dan wordt de lak zeer hard en hecht hij goed.

    P.S.: gebruik wasbenzine om te ontvetten en schuur je kader fijn op.
     
    SuzukiMARC 8-5-2004 13:28 Print reply

    Posts: 3023
    of tinner.. vind ik persoonlijk beter
     
    tsx kopen? [url]http://www.brommerforum.nl/sales/detail/9568[/url]
    mb-cruisefather.nl 8-5-2004 13:55 Print reply

    Posts: 266
    Goede faq!
    Heb net ook mijn moped gespoten.

    offtopic: tsxdude, waarom leg jij je net kaal gemaakte spulletjes op het dak
     
    TripleEdged 8-5-2004 14:00 Print reply

    Posts: 506
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: mb-cruisefather.nl

    Goede faq!
    Heb net ook mijn moped gespoten.

    offtopic: tsxdude, waarom leg jij je net kaal gemaakte spulletjes op het dak



    Omdat zijn vijver niet diep genoeg was...

    neeh maar idd handige FAQ..
     
    Tomos 50 8-5-2004 16:02 Print reply

    Posts: 925
    erg handig!!
    Dit kan je er evt. nog aan toevoegen:
    -http://www.motip.nl/video_NL/kras_DIVX.avi (video van Motip hoe te spuiten)
    -kappen en kleine onderdelen kan je goed met een ijzerdraadje aan de waslijn hangen
    -gebruik lak op de dezelfde basis(water, terpentine, acryl)

    een erg goeie faq
     
    Abarth-500 8-5-2004 18:10 Print reply

    Posts: 1532
    naja bedankt voor de complimenten he

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: honda-crew-PG


    Mja, en waarom altijd spuitbusjes?:(. Compressortje kost 125 euro ofzo. Kun je heeel leuk mee spuiten!


    ja okee, maar daar zijn de regels eigenlijk hetzelfde voor he, en de mensen die met de compressor spuiten die hebben het wss ook al wel een keer eerder gedaan


     
    Echte anarchisten schaken zonder koningen.

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 7
    Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved