Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 828 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: BMEP berekenen
Geschreven door YAMAHAFREAK
Geplaatst op 22-2-2004 18:25
Categorie Motor gerelateerd

Ik heb diverse formuletjes ff in dit FAQtje gepropt. Er staan formules voor berekenen van de BMEP voor tweetakt en viertakt in. Ook staan er gerelateerde zaken in (omrekeningsfactoren en formule voor berekenen cilinderinhoud).

Allereerst wil ik ff duidelijk maken wat de Gemiddelde Effectieve Druk is. Er zijn toch een hoop mensen die dat niet weten en het is best leuk om te weten.

De Gemiddelde Effectieve Druk is het gemiddelde van de drukken tijdens compressie en arbeid.
Deze druk wordt bepaald door de hoeveelheid gas in de cilinder en is dan ook maximaal als de maximale hoeveelheid gas aangezogen wordt (de motor dus optimaal functioneerd). Bij dit toerental heb je ook het maximum koppel (de krommes voor koppel en Gemiddelde Effectieve Druk hebben dezelfde vorm).
De Gemiddelde Effectieve Druk is ook een maat voor de mate waarin de motor opgevoerd is.
Een racemotor heeft bijvoorbeeld een druk van +/- 11 Bar en een Enduro motor slechts +/-7 Bar
Voor een gewoon, goed rijdbare brommer die niet al te veel toeren maakt zal een druk van 8 Bar ruim voldoende zijn. Verder gaan als 9 Bar is trouwens onverstandig als je niet wilt dat je powerband (toerenbereik waarin je bruikbaar vermogen hebt) smal wordt. Bovendien zou je dan nog wel eens een 5 of 6bak nodig kunnen hebben
TIP: bereken eerst de BMEP van je brommer zoals ie standaard is. Dan heb je wat vergelijkingsmateriaal.

Voor het berekenen van de Gemiddelde Effectieve Druk (BMEP) gebruiken we de volgende formules.

BMEP volgens mijn schoolboek (tweetakt en viertakt):
Pe = T x 2 x pi x n = pe,gem x Vs x n x i
'i' is een variabele die afhangt van het motortype. Bij een tweetakt hoort de waarde '1' en bij een viertakt hoort de waarde '0,5'.

Hieruit volgt:
=> pe,gem = (T x 2 x pi x n) / (Vs x n x i)
=> pe,gem = Pe / (Vs x n x i)

Pe is Vermogen in W(att)
T is Koppel in Nm (newton meter)
pe,gem (BMEP) is Druk in Pa(scal)
Vs is Cilinderinhoud in m3 (kubieke meter)
n is Toerental in Hz (Hertz, omwentelingen per seconde)

BMEP voor tweetakt volgens Mr. A. Graham Bell:
BMEP = (P x 6500) / (L x tpm)
Waarin:
P is Vermogen in pk
L is Cilinderinhoud in liter
tpm is Toerental in omwentelingen per minuut
BMEP is Druk in psi

BMEP voor tweetakt volgens Dr. Gordon Blair:
BMEP = (600.000 x P) / (L x tpm)
P is Vermogen in kW
L is Cilinderinhoud in cc
tpm is Toerental in omwentelingen per minuut
BMEP is Druk in Bar

BMEP voor viertakt:
BMEP = (P x 13000) / (L x tpm)
P is Vermogen in pk
L is Cilinderinhoud in liter
tpm is Toerental in omwentelingen per minuut
BMEP is Druk in psi

Omrekenen van waardes:
  • Pascal kun je omrekenen naar Bar. Dit gaat als volgt: Pa / 100.000 = 1 Bar
  • psi kun je omrekenen naar Bar. Dit gaat als volgt: psi / 14,54 = 1 Bar
  • Watt?s kun je omrekenen naar pk?s en kilowatts:
    1 kW = 1000W
    1 pk = 746W = 0,746 kW
    1 kW = 1340W = 1,34 pk
  • Van omwentelingen per minuut (tpm) naar omwentelingen per seconde (Hz):
    tpm / 60 = Hz
  • Van koppel (T, in Nm) naar vermogen (P, in W) bij hetzelfde toerental:
    P = T x 2 x pi x n
    Uiteraard kun je deze ook omdraaien:
    T = P / (2 x pi x n)

    Berekening cilinderinhoud:
    Cilinderinhoud = (boring2 x pi) / (4 x slag)
  • In m3: boring en slag in meters gebruiken.
  • In liters: boring en slag in decimeters gebruiken.
  • In cc (cm3): boring en slag in centimeters gebruiken.

    Hou wel in de gaten dat je als je de cilinderinhoud in een BMEP formule invult, je de totale cilinderinhoud van het blok moet nemen. Dus alle cilinders bij elkaar opgeteld (gaat niet echt op voor brommers maar goed... :P)

    Veel plezier ermee!
  • Pagina 1 van 1
    Spring naar pagina: 1
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    Eef 22-2-2004 19:06 Print reply

    Posts: 2351
    dank, maar ligt iets te hoog voor mij
     
    aprilia2000 mod... :p
    arie-de-arier 22-2-2004 19:09 Print reply

    Posts: 10000
    hoezo te hoog? zo moeilijk is het ook weer niet gewoon formule invoeren ik zou alleen echt niet weten wat ik er aan heb
     
    Allah is beter
    Eef 22-2-2004 19:10 Print reply

    Posts: 2351
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: arie-de-arier

    hoezo te hoog? zo moeilijk is het ook weer niet gewoon formule invoeren ik zou alleen echt niet weten wat ik er aan heb


    dat kan ook
     
    aprilia2000 mod... :p
    SMALL HONDA 22-2-2004 22:14 Print reply

    Posts: 1575
    als je een druk meter heb (zo een ding kan je boven in je bougie gat doen) kan je je vermogen berekenen.

     
    jaren komen jaren gaan en elke dag eet ik een banaan, Waarom gaat een marokkaan bij de politie?? een betere wereld begint bij jezelf.
    ~RoNaLd~ 22-2-2004 22:19 Print reply
    Posts: 1173
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: SMALL HONDA

    als je een druk meter heb (zo een ding kan je boven in je bougie gat doen) kan je je vermogen berekenen.



    En hoe wou je dan dat je brommer vooruit komt zonder bougie? Of zit er in dat ding ook een bougie achtig iets?
     
    SMALL HONDA 22-2-2004 22:20 Print reply

    Posts: 1575
    nee dan moet je kick start doen ( of elektrisch)
    en dan meet dat ding de maximale druk in bar of pascal.
    de aansluiting zit in het bougiegat

    deze waarde vul je in, in de formule dan krijg je een waarde voor het gemiddelde effectief vermogen

    Dit bericht is ge-edit door SMALL HONDA op 22-2-2004 22:22
     
    jaren komen jaren gaan en elke dag eet ik een banaan, Waarom gaat een marokkaan bij de politie?? een betere wereld begint bij jezelf.
    Redyman 22-2-2004 22:21 Print reply

    Posts: 479
    Ziet er moeilijk uit Ik hoef het gelukkig niet te weten, anders zou er toch een heel verkeer andwoord uit komen. Ben geen wiskunde held
     
    H O I !
    SMALL HONDA 22-2-2004 22:22 Print reply

    Posts: 1575
    ach ja is niet moeilijk hoor,
    gewoon waardes invullen

    maarre als jullie nog wat andere leuke formules willen kan ik ook nog effe in mijn schoolboeken zoeken. Kan je berekenen waar je nou al dat vermogen verliest

    Dit bericht is ge-edit door SMALL HONDA op 22-2-2004 22:24
     
    jaren komen jaren gaan en elke dag eet ik een banaan, Waarom gaat een marokkaan bij de politie?? een betere wereld begint bij jezelf.
    Redyman 22-2-2004 22:25 Print reply

    Posts: 479
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: SMALL HONDA

    ach ja is niet moeilijk hoor,
    gewoon waardes invullen


    Dat is waar... Maar toch zou ik het op een of andere manier fout doen. Ik zou niet weten waarom ik altijd die lage cijvers haal voor wiskunde. Ik rij liever op me brommer dan dat uit te rekenen
     
    H O I !
    Blukaap 22-2-2004 22:27 Print reply

    Posts: 10006
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: SMALL HONDA

    als je een druk meter heb (zo een ding kan je boven in je bougie gat doen) kan je je vermogen berekenen.



    Niet geheel, BMEP staat voor Brake Mean Effective Pressure

    Mean=gemiddelde, je druk verschilt nl bij alle toerentallen.
     
    Bastila is lief
    Eef 22-2-2004 22:27 Print reply

    Posts: 2351
    je zal het maar nodig hebeben redmar
     
    aprilia2000 mod... :p
    SMALL HONDA 22-2-2004 22:29 Print reply

    Posts: 1575
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Blukaap

    [...]


    Niet geheel, BMEP staat voor Brake Mean Effective Pressure

    Mean=gemiddelde, je druk verschilt nl bij alle toerentallen.


    oww ja
    ik dacht al er klopt iets niet, op school is het ook altijd veel moeilijker omdat zomaar te berekenen.
     
    jaren komen jaren gaan en elke dag eet ik een banaan, Waarom gaat een marokkaan bij de politie?? een betere wereld begint bij jezelf.
    Soepkip 23-2-2004 21:42 Print reply

    Posts: 1339
    Watt?s kun je omrekenen naar pk?s en kilowatts: 1 kW = 1000W
    1 pk = 746W = 0,746 kW
    1 kW = 1340W = 1,34 kW



    Dat laatste klopt niet volgens mij....?
    is het niet 1kw = 1,34 pk?
     
    YAMAHAFREAK 23-2-2004 22:57 Print reply
    Posts: 1001
    Sorry, je hebt gelijk Was een foutje ingeslopen
    Het originele Word bestandje kun je hier vinden:
    http://members.lycos.nl/matthiascom/BMEP.doc

    Er staan trouwens nog veel meer formules in mn schoolboeken (leuk, een eidiagram berekenen, joepie, kun je aflezen wat t brandstofverbruik per uur is bij een bepaalde belasting )
    Deze zijn eigenlijk nog wel het meest interessant.
    Iemand interesse in formules voor zuigersnelheid etc?

    Dit bericht is ge-edit door YAMAHAFREAK op 23-2-2004 23:09
     
    Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
    arie-de-arier 23-2-2004 23:02 Print reply

    Posts: 10000
    ik had zoiets
    1 pk = 0.7355 kW
    1 kW = 1.3596 pk
     
    Allah is beter
    Jop 27-2-2004 20:03 Print reply
    Posts: 1290
    haha wow dat ziet er echt t? moeilijk uit maar toch leuk dat je het post
     
    Ed Honda CB50J 29-2-2004 19:31 Print reply

    Posts: 4190
    Leuk voor degene die goed in wiskunde zijn

    Maar ik kreeg hoofdpijn toen ik al die formules zag staan
     
    Moto-GP is weer helemaal fantastisch !! Succes is een keuze : Rij 4takt.. > Zal ik je een geheimpje vertellen ? ..... je vader komt oorspronkelijk uit Marokko.. Gezocht : goedkope/goede Honda C50..
    BlizzarD 29-2-2004 19:41 Print reply

    Posts: 2050
    Wat is hier nou moeilijk aan?
    Gewoon alleen cijfertjes invullen op je rekenmachine en klaar ben je
     
    Koos non-brommerloos!
    JCG 28-4-2004 14:37 Print reply
    Posts: 1531
    (boring2 x pi) / (4 x slag) volgen mij is deze formule fout
    Het is toch inhoud cilinder =( (boring/2)2x pi ) x slag

    Dit bericht is ge-edit door JCG op 28-4-2004 14:38

    Dit bericht is ge-edit door JCG op 28-4-2004 14:38
     
    It stinks and is giving you a headache it must be a diesel
    LambalraceR 28-4-2004 14:40 Print reply

    Posts: 2187
    mensen doe eens rustig met die formules(dit is toch jullie vrije tyd??), pak je brommer uit de schuur en ga rijden veel mooier.
     
    un fireblade..... het zou toch niet gekker moeten worden
    Pistonpen Paultje 28-4-2004 17:25 Print reply

    Posts: 8678
    Mja, volg ook ff niet wat er zo heel moeilijk is aan die formules hoor? Of zijn dat de wiskunde A1 klanten?
     
    Ralf 29-4-2004 11:10 Print reply

    Posts: 9073
    Offtopic in FAQ word direct bestarft met een PPtje
     
    Santa Cruz 25-6-2009 9:53 Print reply

    Posts: 716
    gaan we eens proberen he
     
    2takt of 4takt? Supermotard!

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 1
    Spring naar pagina: 1

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved