Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1043 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Eenvoudige uitlaat begrenzer
Geschreven door -jaZper-
Geplaatst op 13-12-2003 19:16
Categorie Uitlaat systeem

Aangezien er wel eens users zijn die om een begrenzer vragen die permanent is (legaal dus) maak ik bij deze een FAQ over een simpele uitlaat begrenzer.
Een electrische begrenzer is vaak schadelijk voor je ontsteking dus dat is geen optie.

Dit is een plaatje van de uitlaatpoort voor de cilinder van een Honda MT/MB.


Zoals je kan zien zijn er 2 uitsparingen in de uitlaatpoort met 2 verschillende diameters, de grootste diameter is gemaakt voor de uitlaat pakking, de kleine diameter is gemaakt voor de uitsparing die aan het begin van de uitlaat bocht zit

Bij de Gamma haal je een oppervlakte vergrotings ring voor een m10 bout


Deze past precies in de kleine diameter van je uitlaatpoort en de uitsparing die aan het begin van je uitlaat zit drukt deze ring stevig aan waardoor verschuiving van deze ring onmogelijk is.

De binnendiameter van de begrenzer ring is vaak te klein, ik heb hem tot 13mm opgeboort voor een snelheid rond de 60km/h

Succes met het proberen, het is zeer makkelijk te monteren en te demonteren voorals je ff zonder begrenzer wilt rijden.
Het heeft mij al twee boetes gescheeld en de wouten doen er niet moeilijk over omdat je de begrenzer niet in een paar sec aanzet zoals het geval is bij een electrische begrenzer, maar je moet eerst de brommer uitzetten en de uitlaat demonteren.

oke als je alles nu klaar hebt en je hebt de ring gemonteerd dan kan het zijn dat de brommer begint te stotteren, dit komt omdat de ring de uitlaatgassen deels blokkeerd, dit stotteren kan je voorkomen door er een kleinere sproeier in te doen (maat10-20)

hier is ff een update,
De metalen ring die hierboven staat afgebeeld is een oude versie van mijn uitlaat begrenzers, ik heb nu een ander soort metaal, is 2 keer zo dik en heeft geen kinderziektes meer, de vorige brak door de kracht doormidden (moest wel 50km/h verschil tegenhouden)
aleen er is 1 probleem met deze ''ring'' hij is dus vierkant, moet je zelf ff rond vijlen, het gat wat erin zit is wel gewoon dezelfde maat: 10mm. de buitendiameter is ook 29mm mits je hem goed rond hebt gevijld

succes ermee ik heb er vanaf november al 300 euro mee bespaart.
de groeten -jaZper-

Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Ralf 14-12-2003 22:46 Print reply

Posts: 9073
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan eh

Mooi gemaakt.
 
Mc'ke 14-12-2003 23:06 Print reply
Posts: 73
dit had ik ook geprobeerd, maar toen begon hij te stotteren, waaraan kan dit dan liggen.

 
Ralf 14-12-2003 23:06 Print reply

Posts: 9073
Carburateurafstelling.
 
Blorn 14-12-2003 23:07 Print reply

Posts: 13825
Gewoon opnieuw afstellen, ding kan zn gassen niet kwijt ed.
 
LLLoonY 14-12-2003 23:08 Print reply
Posts: 382
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mc'ke

dit had ik ook geprobeerd, maar toen begon hij te stotteren, waaraan kan dit dan liggen.



had ik ook met ring in de uitlaat....
lag bij mij dan aan afstelling, kreeg te weinig lucht... ik reed nog 30 km/u met een grijze wolk achter me aan en niets van kracht meer :p

dan maar ff twee gaten in me luchtfilterdeksel geboord (en week later de ring eruit )
 
- keep on shifting -
-jaZper- 14-12-2003 23:34 Print reply

Posts: 3841
hey thanks voor de reacties, tja het regende gisteren de hele dag dus daarom had ik maar een FAQ gemaakt, ene over dat stotteren, bij mij is de afstelling goed zonder gebrenzer en ook goed met gegrenzer, misschien dat je ff je een iets kleinere sproeier moet nemen, net zoals die nieuwe rs'jes die zijn ook begrenst op de uitlaat en als je de uitlaatbegrenzer eruit haal dan moet je een grotere sproeier erin doen(10-15maten meer)

edit: staat nu in de FAQ
Dit bericht is ge-edit door -jaZper- op 14-12-2003 23:35

Dit bericht is ge-edit door -jaZper- op 14-12-2003 23:42
 
groene motoren gaan harder
Pistonpen Paultje 14-12-2003 23:38 Print reply

Posts: 8678
Zie ik daar een 50 ori? Daar wil ik niet eens een begrenzer bij in de buurt hebben Kom je nog niet vooruit met wind kracht 10 mee...

Maar ziet er goed uit, had zelf ook zoiets bedacht. Erop zetten kost 5 minuten ofzo, perfect voor oom agent.

Die maten sproeier is trouwens afhankelijk van soort he
 
-jaZper- 15-12-2003 0:04 Print reply

Posts: 3841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda-crew-PG

Zie ik daar een 50 ori? Daar wil ik niet eens een begrenzer bij in de buurt hebben Kom je nog niet vooruit met wind kracht 10 mee...

Maar ziet er goed uit, had zelf ook zoiets bedacht. Erop zetten kost 5 minuten ofzo, perfect voor oom agent.

Die maten sproeier is trouwens afhankelijk van soort he

ja ik kon niet zo snel een andere cilinder vinden en nee je kan maar beter geen ring in een 50cc orgineeltje doen dan kan je beter gaan fietsen
 
groene motoren gaan harder
Honda_boy 15-12-2003 0:10 Print reply

Posts: 555
Ja die is wel slim gevonden om hem even af te voeren zonder de cilinder terug te vervangen, enz.

Maar nu zou het natuurlijk wel heeeel mooi zijn, als we zoiets konden inschakelen bij alleen de politie.
Ik ga het proberen op mijn rs, maar dat kan nog een tijdje duren.
 
Honda rulezzz !!!
Hannes 15-12-2003 9:43 Print reply

Posts: 4530
Ja mooi gemaakt man, dit is nog redelijk snel te maken ook. Slim voor de Lente maanden als de politie weer op dreef is. Prima faq
 
Supermotard, seperates the men from the boys
KaWaReZ 15-12-2003 9:45 Print reply

Posts: 20582
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hannes

Ja mooi gemaakt man, dit is nog redelijk snel te maken ook. Slim voor de Lente maanden als de politie weer op dreef is. Prima faq


diafragma in je bocht maken
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
Hannes 15-12-2003 9:47 Print reply

Posts: 4530
Klopt kan ook maar dat is meer werk en daar heb ik nog nooit echt iemand duidelijk over horen zijn. Als het met een snel sluit systeem is is dat nog veel beter je draait het even om en hij is begrenst. Daar zou ik nog graag een faq over willen zien.
 
Supermotard, seperates the men from the boys
GMP 407 15-12-2003 11:57 Print reply
Posts: 1182
handig voor als je innerotoronsteking heb, kun je ook geen begrenser op ontsteking te doen jah.
 
Streetracing team HGV - GMP 407
Blorn 15-12-2003 11:59 Print reply

Posts: 13825
En waarom kan dat niet?
 
-jaZper- 15-12-2003 15:05 Print reply

Posts: 3841
ik ben nu iets aan het proberen met een uitlaatbegrenzer die je in 1 sec aanzet door middel van een draaiend plaatje, ik post er nog wel foto's over
 
groene motoren gaan harder
GMP 407 15-12-2003 15:09 Print reply
Posts: 1182
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blorn

En waarom kan dat niet?


misschien omdat het een gesloten circuit is?
 
Streetracing team HGV - GMP 407
mcdronkz 15-12-2003 16:31 Print reply

Posts: 32777
is dit -totaal- onschadelijk voor je brommer??
 
Pingu 15-12-2003 16:38 Print reply
Posts: 1842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: GMP 407

[...]


misschien omdat het een gesloten circuit is?

Ik had er gewoon eentje opzitten hoor, kan net zo goed als bij std. ontsteking.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
GMP 407 15-12-2003 16:44 Print reply
Posts: 1182
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu

[...]

Ik had er gewoon eentje opzitten hoor, kan net zo goed als bij std. ontsteking.


mmm okay moet ik ook es onderzoeke dan maar, maybe afhankelijk wat voor inner rotor ontsteknig ofzo. circuit ontsteking van seletra gilardoni lijkt me vet.

Maar ja dit gaat offtopic.
 
Streetracing team HGV - GMP 407
-jaZper- 15-12-2003 19:17 Print reply

Posts: 3841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz

is dit -totaal- onschadelijk voor je brommer??


jazeker 99% waarom denk je dat die rs'jes ook een uitlaatbegrenzer hebben, het wekt precies hetzelfde, een plaatje in de uitlaat
 
groene motoren gaan harder
BlizzarD 15-12-2003 19:23 Print reply

Posts: 2050
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -jaZper-

[...]


jazeker 99% waarom denk je dat die rs'jes ook een uitlaatbegrenzer hebben, het wekt precies hetzelfde, een plaatje in de uitlaat


NIet alleen rs-jes

Maar is idd niet schadelijk, de uitlaatgassen worden alleen maar beperkt. En aangezien ze ook zo uit de fabriek begrensd aangeleverd worden (alleen dan met een buisje ipv een ring) zal dit ook niet schadelijk zijn.
 
Koos non-brommerloos!
Mr. 4-takt 15-12-2003 21:40 Print reply
Posts: 277
In de carburateur van mijn cb50 heb ik gewoon een stukje tuinslang gezet zodat de gasschuif niet helemaal open kan en hij netjes 50 loopt. Is ook een permanente dus legale begrenzer en haal je er in 5 sec uit.
 
Blijhoofd 15-12-2003 21:44 Print reply

Posts: 7378
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mr. 4-takt

In de carburateur van mijn cb50 heb ik gewoon een stukje tuinslang gezet zodat de gasschuif niet helemaal open kan en hij netjes 50 loopt. Is ook een permanente dus legale begrenzer en haal je er in 5 sec uit.

dat is ook wel slim
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
Mr. 4-takt 15-12-2003 21:46 Print reply
Posts: 277
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blijhoofd

[...]

dat is ook wel slim


Maar das een viertakt natuurlijk, ik weet niet of je dat bij een tweetakt moet proberen ivm de smering. Weet iemand dit?
 
Pistonpen Paultje 15-12-2003 21:49 Print reply

Posts: 8678
Kan best, je rijd dan gewoon halfgas als het ware...

En mengsel blijft het zelfde...

Denk alleen dat ze dit wel vrij snel door hebben bij 2takt (ga het toch eens proberen, ben wel benieuwd)
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved