Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 926 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Eenvoudige uitlaat begrenzer
Geschreven door -jaZper-
Geplaatst op 13-12-2003 19:16
Categorie Uitlaat systeem

Aangezien er wel eens users zijn die om een begrenzer vragen die permanent is (legaal dus) maak ik bij deze een FAQ over een simpele uitlaat begrenzer.
Een electrische begrenzer is vaak schadelijk voor je ontsteking dus dat is geen optie.

Dit is een plaatje van de uitlaatpoort voor de cilinder van een Honda MT/MB.


Zoals je kan zien zijn er 2 uitsparingen in de uitlaatpoort met 2 verschillende diameters, de grootste diameter is gemaakt voor de uitlaat pakking, de kleine diameter is gemaakt voor de uitsparing die aan het begin van de uitlaat bocht zit

Bij de Gamma haal je een oppervlakte vergrotings ring voor een m10 bout


Deze past precies in de kleine diameter van je uitlaatpoort en de uitsparing die aan het begin van je uitlaat zit drukt deze ring stevig aan waardoor verschuiving van deze ring onmogelijk is.

De binnendiameter van de begrenzer ring is vaak te klein, ik heb hem tot 13mm opgeboort voor een snelheid rond de 60km/h

Succes met het proberen, het is zeer makkelijk te monteren en te demonteren voorals je ff zonder begrenzer wilt rijden.
Het heeft mij al twee boetes gescheeld en de wouten doen er niet moeilijk over omdat je de begrenzer niet in een paar sec aanzet zoals het geval is bij een electrische begrenzer, maar je moet eerst de brommer uitzetten en de uitlaat demonteren.

oke als je alles nu klaar hebt en je hebt de ring gemonteerd dan kan het zijn dat de brommer begint te stotteren, dit komt omdat de ring de uitlaatgassen deels blokkeerd, dit stotteren kan je voorkomen door er een kleinere sproeier in te doen (maat10-20)

hier is ff een update,
De metalen ring die hierboven staat afgebeeld is een oude versie van mijn uitlaat begrenzers, ik heb nu een ander soort metaal, is 2 keer zo dik en heeft geen kinderziektes meer, de vorige brak door de kracht doormidden (moest wel 50km/h verschil tegenhouden)
aleen er is 1 probleem met deze ''ring'' hij is dus vierkant, moet je zelf ff rond vijlen, het gat wat erin zit is wel gewoon dezelfde maat: 10mm. de buitendiameter is ook 29mm mits je hem goed rond hebt gevijld

succes ermee ik heb er vanaf november al 300 euro mee bespaart.
de groeten -jaZper-

Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

erwinko 6-9-2006 16:28 Print reply

Posts: 1012
dat hij zo 123 niet eruithaalbaar is maakt niet zoveel uit.

ik weet iemand die een citta had :S en die had 70 eurocilindro eronder (niet de athena type)

die heeft een aanrijding gehad, kreeg geen voorang.
omdat er zoveel controlles waren die laatste tijd had hij een ringetje in zn inlaat gestopt.

zn citta werd meegenomen voor technisch onderzoek

hij kreeg te horen dat hij 3 keer teveel vermogen had. terwijl hij gewoon 40 liep.

dus hij erheen, ringetje in inlaat was foetsie. hebben ze er gewoon uit gehaald.

zn brommer werd en in beslag genomen en nog een boete van 350!! euro

en het was niet eens zijn schuld :S
 
Zuleer 6-9-2006 16:31 Print reply

Posts: 240
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: erwinko
dat hij zo 123 niet eruithaalbaar is maakt niet zoveel uit.

ik weet iemand die een citta had :S en die had 70 eurocilindro eronder (niet de athena type)

die heeft een aanrijding gehad, kreeg geen voorang.
omdat er zoveel controlles waren die laatste tijd had hij een ringetje in zn inlaat gestopt.

zn citta werd meegenomen voor technisch onderzoek

hij kreeg te horen dat hij 3 keer teveel vermogen had. terwijl hij gewoon 40 liep.

dus hij erheen, ringetje in inlaat was foetsie. hebben ze er gewoon uit gehaald.

zn brommer werd en in beslag genomen en nog een boete van 350!! euro

en het was niet eens zijn schuld :S


dus hebben de woute het ringetje in zijn uitlaat eruit gehaald ???
dat mag niet eens !!! dat is het zelfde als je een ori uitlaat hebt waarmee hij 50 rijd en dan eruit waarmee hij 75 rijd, dat mag gewoon niet...
 
Hebo !
MTX-speed 6-9-2006 16:52 Print reply

Posts: 1229
Uitlaatbegrenzing ben ik niet zo kapot van: alleen als het tijdelijk is, zou ik het doen.
Op deze manier kan namelijk een cilinder ook zijn warmte niet kwijt.

Een begrenzing op je ontsteking is niet moeilijk. Bij MTX/MBX/MCX en NSR kun je er namelijk gewoon een MT/MB vliegwiel op doen. Hopla, late onsteking.

Ik zou eerder kiezen voor een begrenzing in de inlaat of eventueel versnellingsbak.
Inlaat: vernauwing tussen carburateur en spruitstuk, of een gasschuifhoogtebegrenzing. Dit kan een busje zijn of een stukje slang.
Ook kan je je gaskabel op scherp zetten zodat wanneer een agent fanatiek gasgeeft, de kabel breekt of losschiet.
Versnellingsbak: Wanneer je 1 of 2 versnellingen zou kunnen blokkeren (bij een 5 of 6-bak) Zal de snelheid lager worden en dus zal de boete lager zijn.
 
BIET 6-9-2006 16:55 Print reply

Posts: 22355
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MTX-speed
Uitlaatbegrenzing ben ik niet zo kapot van: alleen als het tijdelijk is, zou ik het doen.
Op deze manier kan namelijk een cilinder ook zijn warmte niet kwijt.

Een begrenzing op je ontsteking is niet moeilijk. Bij MTX/MBX/MCX en NSR kun je er namelijk gewoon een MT/MB vliegwiel op doen. Hopla, late onsteking.

Ik zou eerder kiezen voor een begrenzing in de inlaat of eventueel versnellingsbak.
Inlaat: vernauwing tussen carburateur en spruitstuk, of een gasschuifhoogtebegrenzing. Dit kan een busje zijn of een stukje slang.
Ook kan je je gaskabel op scherp zetten zodat wanneer een agent fanatiek gasgeeft, de kabel breekt of losschiet.
Versnellingsbak: Wanneer je 1 of 2 versnellingen zou kunnen blokkeren (bij een 5 of 6-bak) Zal de snelheid lager worden en dus zal de boete lager zijn.

hoe wilde je dat dan doen?
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
Bjorntjuh 27-9-2006 11:40 Print reply

Posts: 1496
ik wil ook misschien een ring , ik heb nu 70 cc, 20 mm en ori uitlaat dus gaat iets te hard, hij moet ongeveer 65/70. hoe groot moet de mm zijn en is dit schadelijk voor de motorblok of iets anders zon ring bij de uitlaat?
 
het lekkerste onder zon
Tommyofzo 27-9-2006 12:03 Print reply

Posts: 6934
lees deze 3 pagina's eerst maar es ff staat alles in...
 
mtx-motard 24-10-2006 20:35 Print reply

Posts: 14947
als je een 70 cc hebt onder je brom en leuke carb etc waarom zou je em dan begrenzen met een ring om alsnog de originele 45 snelheid te halen
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
KaWaReZ 24-10-2006 20:38 Print reply

Posts: 20579
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
als je een 70 cc hebt onder je brom en leuke carb etc waarom zou je em dan begrenzen met een ring om alsnog de originele 45 snelheid te halen


omdat je met je 70 wsl leuke score trekt op die rollerbank (en niet alleen leuke boete krijgt, maar wsl ook je brom ingenomen/schredder weetikveel wat ze tegenwoordig doen)
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
S1lv3r 24-10-2006 20:40 Print reply

Posts: 5213
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ [Rezek]
[...]


omdat je met je 70 wsl leuke score trekt op die rollerbank (en niet alleen leuke boete krijgt, maar wsl ook je brom ingenomen/schredder weetikveel wat ze tegenwoordig doen)


hij bedoelt eerder, zet dan gewoon een 50cc met kleine carb eronder.. want als je een ongeluk maakt en ze zien dat je 70cc hebt ben je gewoon de pineut (om niks eingelijk, omdat je immers wel gewoon 45 max reed)
 
Vuile Beunkoe 24-10-2006 20:40 Print reply

Posts: 6114
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ [Rezek]
[...]


omdat je met je 70 wsl leuke score trekt op die rollerbank (en niet alleen leuke boete krijgt, maar wsl ook je brom ingenomen/schredder weetikveel wat ze tegenwoordig doen)


9 maanden in beslag houden, en dan na hoop gekloot krijg je alsnog bericht dat ie naar de Domeinen verdwijt.

* de Domeinen is een brommermuseum vd politie waar ze alle schnelle mopeds neerplaatsen. En dan als de collectie te groot word gaan ze per opbod weg.
 
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
mtx-motard 24-10-2006 20:41 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: S1lv3r
[...]


hij bedoelt eerder, zet dan gewoon een 50cc met kleine carb eronder.. want als je een ongeluk maakt en ze zien dat je 70cc hebt ben je gewoon de pineut (om niks eingelijk, omdat je immers wel gewoon 45 max reed)



idd
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
dragon9114 30-7-2007 23:42 Print reply
Posts: 7
werkt dit ook voor een am6 blok ?

het werkt ook voor een am6 blok maar dan met een 25mm ring.

Dit bericht is gewijzigd door dragon9114 op 2-8-2007 om 23:09 uur.
 
flip_nsr_80cc 3-2-2009 0:01 Print reply

Posts: 597
heel handig als je kentekenbewijsjes enzow in beslag genome zijn ff ringetje er in na bureu toe en je mag weer na huis

 
i cant spel, dus zeur niet
sjosz 11-2-2009 13:30 Print reply

Posts: 463
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dragon9114
werkt dit ook voor een am6 blok ?

het werkt ook voor een am6 blok maar dan met een 25mm ring.

Dit bericht is gewijzigd door dragon9114 op 2-8-2007 om 23:09 uur.


Ja, 25 mm, werkt voor mij. maar kan de cilinder zen warmte wel kwijt ? daarvan had ik iets gelezen. rijd nou 75 op een snelle uitlaat.
 
Mikf 11-2-2009 13:41 Print reply

Posts: 1295
Ik heb hiermee laatst mn derbi laten keuren met een DR70 en een top van 38 op hun roller
 
- Kevin - 11-2-2009 13:43 Print reply

Posts: 8086
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mikf
Ik heb hiermee laatst mn derbi laten keuren met een DR70 en een top van 38 op hun roller


Bij teveel tegendruk kan je membraan of kunnen andere dingen de geest geven heh .
 
Mikf 11-2-2009 14:06 Print reply

Posts: 1295
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: - Kevin -
[...]


Bij teveel tegendruk kan je membraan of kunnen andere dingen de geest geven heh .


Het ging puur om de herkeuring, daarna meteen er weer uit.

Maar thnx, wist dat niet.
 
Gary - Forum en Gallery Moderator 11-2-2009 14:28 Print reply

Posts: 12846
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: - Kevin -
[...]


Bij teveel tegendruk kan je membraan of kunnen andere dingen de geest geven heh .


Tegendruk?

 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
perryjong 20-8-2009 0:47 Print reply

Posts: 325
sorry voor de bumb maar wat bedoelen jullie met een ring tussen de carb krijgt ie dan niet te weinig benzine ofzo?
 
Gerard1793 20-8-2009 7:16 Print reply

Posts: 4006
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: perryjong
sorry voor de bumb maar wat bedoelen jullie met een ring tussen de carb krijgt ie dan niet te weinig benzine ofzo?

Nee, er komt alleen minder mengsel in de cilinder. Benzine/luchtverhouding blijft gelijk.
 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!
Drumsan 19-1-2010 20:38 Print reply

Posts: 1223
Ik vraag me af, is deze manier ook toepastbaar op AM6 cilinders?
Dit is wel een heel makkelijke manier om te begrenzen.
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved