Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 950 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Eenvoudige uitlaat begrenzer
Geschreven door -jaZper-
Geplaatst op 13-12-2003 19:16
Categorie Uitlaat systeem

Aangezien er wel eens users zijn die om een begrenzer vragen die permanent is (legaal dus) maak ik bij deze een FAQ over een simpele uitlaat begrenzer.
Een electrische begrenzer is vaak schadelijk voor je ontsteking dus dat is geen optie.

Dit is een plaatje van de uitlaatpoort voor de cilinder van een Honda MT/MB.


Zoals je kan zien zijn er 2 uitsparingen in de uitlaatpoort met 2 verschillende diameters, de grootste diameter is gemaakt voor de uitlaat pakking, de kleine diameter is gemaakt voor de uitsparing die aan het begin van de uitlaat bocht zit

Bij de Gamma haal je een oppervlakte vergrotings ring voor een m10 bout


Deze past precies in de kleine diameter van je uitlaatpoort en de uitsparing die aan het begin van je uitlaat zit drukt deze ring stevig aan waardoor verschuiving van deze ring onmogelijk is.

De binnendiameter van de begrenzer ring is vaak te klein, ik heb hem tot 13mm opgeboort voor een snelheid rond de 60km/h

Succes met het proberen, het is zeer makkelijk te monteren en te demonteren voorals je ff zonder begrenzer wilt rijden.
Het heeft mij al twee boetes gescheeld en de wouten doen er niet moeilijk over omdat je de begrenzer niet in een paar sec aanzet zoals het geval is bij een electrische begrenzer, maar je moet eerst de brommer uitzetten en de uitlaat demonteren.

oke als je alles nu klaar hebt en je hebt de ring gemonteerd dan kan het zijn dat de brommer begint te stotteren, dit komt omdat de ring de uitlaatgassen deels blokkeerd, dit stotteren kan je voorkomen door er een kleinere sproeier in te doen (maat10-20)

hier is ff een update,
De metalen ring die hierboven staat afgebeeld is een oude versie van mijn uitlaat begrenzers, ik heb nu een ander soort metaal, is 2 keer zo dik en heeft geen kinderziektes meer, de vorige brak door de kracht doormidden (moest wel 50km/h verschil tegenhouden)
aleen er is 1 probleem met deze ''ring'' hij is dus vierkant, moet je zelf ff rond vijlen, het gat wat erin zit is wel gewoon dezelfde maat: 10mm. de buitendiameter is ook 29mm mits je hem goed rond hebt gevijld

succes ermee ik heb er vanaf november al 300 euro mee bespaart.
de groeten -jaZper-

Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Mr. 4-takt 15-12-2003 22:01 Print reply
Posts: 277
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda-crew-PG

Kan best, je rijd dan gewoon halfgas als het ware...

En mengsel blijft het zelfde...

Denk alleen dat ze dit wel vrij snel door hebben bij 2takt (ga het toch eens proberen, ben wel benieuwd)


Het enige waar ze op kunnen zeuren is dan de kleine slag van de gashendel, maarja het blijft dan toch een permanente begrenzer en dat is legaal. Ik ben er echt heel tevreden over!

Trouwens, bij Honda SS50-jes (ook 4-takt) die toentertijd nieuw geleverd zijn hebben ze dit ook toegepast, ze hebben daar gewoon een langere gasschuif ingezet, het zou natuurlijk niet professioneel zijn om daar stukjes tuinslang in te stoppen bij een nieuwe brommer


Dit bericht is ge-edit door Mr. 4-takt op 15-12-2003 22:04
 
gonzales 15-12-2003 22:04 Print reply

Posts: 1319
is nuiet zo onschadelijk . als je gat te klein is overhit je BLOK ik moest ooit eens 70cc brommer afstellen een mtw met malossi 70cc en dat werktez niet zomaar met ring alleen met kleinere sproeier hebben we toen zuiger gemoldt . was ineens afgevoerdt . hebben toen zonder ring in uitltaa zo op rollerbank gegaan . ding had net geen kracht genoeg om zijn 5 te trekken dus werkte prima
 
burn your rubber not your soul
jackmasterTZR 15-12-2003 22:04 Print reply

Posts: 3062
maar?m kom je nog wel een bietje op toeren zodat je nog fatsoenlijk kunt schakelen?
 
Mr. 4-takt 15-12-2003 22:23 Print reply
Posts: 277
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gonzales

is nuiet zo onschadelijk . als je gat te klein is overhit je BLOK


Ja, dat klopt, dan kunnen de uitlaatgassen niet allemaal (snel genoeg) ontsnappen waardoor je oververhitting krijgt.
 
-jaZper- 15-12-2003 23:07 Print reply

Posts: 3841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jackmaster

maar?m kom je nog wel een bietje op toeren zodat je nog fatsoenlijk kunt schakelen?


euu wil je nou boetes of niet
ik kan nu niet meer in de 4 komen maarja ben ondertussen wel 2 keer aangehouden dus het is wel de moeite waard

EDIT: laat maar heb al 2 tanden kleiner voor en hij trekt weer lekker ook in de 4
 
groene motoren gaan harder
ties 27-12-2003 22:56 Print reply
Posts: 1333
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: GMP 407

[...]


misschien omdat het een gesloten circuit is?

dan kan et nog. moet je de +alleen aansluiten op de signaal en de - op de min van het gesloten circuit.
 
joachim 7-1-2004 14:09 Print reply
Posts: 204
heb dit vroeger ook nog gedaan omdat er juist enorm veel politiecontrole in de buurt was...
Mtxje reed 120 zonder en 50 met ring.
Op een bepaald moment trok de ring door de kracht toch door mijn uitlaat hoor...
Was wel even verschoten, van 50 direct terug volle gas naar 120!
 
jerry 11-1-2004 13:30 Print reply
Posts: 112
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: joachim

heb dit vroeger ook nog gedaan omdat er juist enorm veel politiecontrole in de buurt was...
Mtxje reed 120 zonder en 50 met ring.
Op een bepaald moment trok de ring door de kracht toch door mijn uitlaat hoor...
Was wel even verschoten, van 50 direct terug volle gas naar 120!



heb ik ook gehad met met nsr .
alleen was bij mij de ring vastgelast met 3 puntjes
in men uitlaat.
ook van 50 terug naar 100.
brommer schoot bijna vanonder mij weg
was wel even schrikken.

 
trust me there is no one you can trust
-jaZper- 12-1-2004 0:09 Print reply

Posts: 3841
nog ff een belanrijke toevoeging: ik hen het dus voormekaar gekregen om die ring doormidden te rijden, hij is te dun ik heb dit opgelost door bij de gamma een vierkante plaatje ijzaer met ook een 10mm gat erin te pakken en rond te vijlen, dit plaate is 3 keer zo dik en volgens de sterkeleer wet is hij dan 3*3 keer zo sterk, heb hem nu 2 weken erin zitten en ik ben zeer tevrenden hij rijd 60 en hij is nog geen 0,1mm krom (die andere ringen waren echt 2mm krom)
misschien nog ff fototjes ervan maken
 
groene motoren gaan harder
Ralf 12-1-2004 0:10 Print reply

Posts: 9073
niet gek, dat ding krijgt onder spanning temperaturen van over de 700 graden te verduren
 
-jaZper- 4-4-2004 22:53 Print reply

Posts: 3841
ff updatje: neem een ring van minimaal 2 mm dikte, dat is genoeg om niet te breken
 
groene motoren gaan harder
Marthin 4-4-2004 22:55 Print reply

Posts: 6164
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ralf

niet gek, dat ding krijgt onder spanning temperaturen van over de 700 graden te verduren


700 graden?
 
SendaMax 20-8-2004 19:56 Print reply

Posts: 1592
Ok ik weet dat dit een oud topic is, maar ik wil mijn rs ook begrenzen.
Maar kan je niet ipv dat vierkante ding gewoon meerdere ringen gebruiken??
En heb je bij AM5 ook ruimte voor die ringen??
want de uitlaat van rs zit met veren vast, en niet met bouten enzoww
 
honda_2takt_power 20-8-2004 20:03 Print reply

Posts: 6744
wete niet maar bij rs zit het met veren en volgens mij heb je geen ruimte voor een ring erin
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
TTVT 20-8-2004 20:07 Print reply
Posts: 36
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -jaZper-

hey thanks voor de reacties, tja het regende gisteren de hele dag dus daarom had ik maar een FAQ gemaakt, ene over dat stotteren, bij mij is de afstelling goed zonder gebrenzer en ook goed met gegrenzer, misschien dat je ff je een iets kleinere sproeier moet nemen, net zoals die nieuwe rs'jes die zijn ook begrenst op de uitlaat en als je de uitlaatbegrenzer eruit haal dan moet je een grotere sproeier erin doen(10-15maten meer)

edit: staat nu in de FAQ
Dit bericht is ge-edit door -jaZper- op 14-12-2003 23:35

Dit bericht is ge-edit door -jaZper- op 14-12-2003 23:42

hoi
op de uitlaat begrensen is niet echt goed voor je motor hij koolt dicht en rijd kut en wordt veel te heet daar gaan je onderdelen weer van slijten.
je kan hem beter tussen de carb en de membraan een ring maken zo doen ze het ook bij 25kw motoren zo heb je nergens last van geen oververhitting en dicht kooling en onnodig slijtage.

 
Twee_Takt_Velde_Tuning = TTVT
honda_2takt_power 20-8-2004 20:10 Print reply

Posts: 6744
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TTVT

[...]

hoi
op de uitlaat begrensen is niet echt goed voor je motor hij koolt dicht en rijd kut en wordt veel te heet daar gaan je onderdelen weer van slijten.
je kan hem beter tussen de carb en de membraan een ring maken zo doen ze het ook bij 25kw motoren zo heb je nergens last van geen oververhitting en dicht kooling en onnodig slijtage.


had ikd us alsdt van was prop in me uitlaat gelast moest van em pa gign nog maar 45 en openend denk ouders weg ik ros die prop eruit ik haal me uitlaat er af en nog een doorgang van 8 mm(!) dus ik die deruit en ze konden blijk baar niet lassen na een paar wken was me uitlaat doorgerot precies op het laspuntje waar die prop zat
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
honda_2takt_power 5-12-2004 19:01 Print reply

Posts: 6744
uhm ik heb nou 70cc en er zitten geen 2 verdiepingen in aleen zijn ernu pakkingen voor is btw70cc athena aleen die begrenzer rinkelt als de neten
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
Almer 15-9-2005 22:23 Print reply

Posts: 3325
natuurlijk bespaar je hierop wat heb je eraan maak dan je moped weer ori sjemig dan voer je em op en voer je em weer af op een andere manier zo heb je werk van het werk en je vernielt de rommel
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
KaWaReZ 15-9-2005 22:27 Print reply

Posts: 20579
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kreidlerholle
natuurlijk bespaar je hierop wat heb je eraan maak dan je moped weer ori sjemig dan voer je em op en voer je em weer af op een andere manier zo heb je werk van het werk en je vernielt de rommel



wat een wijze opmerking op zo een recent topic
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
Frysk 8-12-2005 19:04 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blorn
Gewoon opnieuw afstellen, ding kan zn gassen niet kwijt ed.

als je dat doet
dit is toch niet echt goed voor je kerings ?
 
giggitybyte
TZR50Rullezz 8-12-2005 19:19 Print reply

Posts: 1837
ik heb ook zo'n ring in mn uitlaat zitten.
werkt perfect.
ik reed 70 met andere vertanding en had 0.5KW

er wordt veel kracht weggehouden maarja das dan jammer

mn pa had zo'n ronde ring eringezet (nog niet opgeboord) ding ging niet harder dan 15km/h

toen ff gat groter gemaakt en rijd nu met nieuwe vertanding 65km/h terwijl je als de ring eruit is 20km/h harder kan

maar hij trekt door tot 8 a 9K en dan wordt tie lekker tegengehouden en kan hij niet al zn kracht kwijt.
das wel mooi want het aantal KW loopt niet erg op.
en dat het niet goed is voor je motortje, dat is denk ik gewoon gelul.
kijk als je hem niet bij je inlaatpoort zo'n ring zet maar gewoon in je uitlaat is er niks aan de hand.
scheelt hoop boete's hoor,
nog geen gehad gelukkig

aan de ene kant is het wel jammer dat je niet rond de 12k kan blazen maar als je een keer op de rollerbank komt trekken die agenten het gas open en laten hem helemaal doorjanken dus na 8 a 9k stopt tie ermee bij mij met kracht geven

 
Honda NSR! Speeding the freeway, a myth amongst men, the Honda NSR! will ride soon again! Honda the power of Dreams!!!!
MTRudolf 4-9-2006 15:27 Print reply

Posts: 2464
hmm slim ideetje

scheelt het ook veel in geluid ofniet ??

want ik wil dat mun mt langzamer gaat en minder geluid maakt

13 mm
50 snel
powerfilter ( kan niet vervangen worden door ori vanwege monoschok )
techno uitlaat
 
Erik 39 4-9-2006 15:52 Print reply

Posts: 15088
Leuk idee, maar je moet het (zoals je zei) wel ff ontwerpen dat jet met een knopje kan inschakelen ofzo.
 
Derbi-loos! -- www.ERIKVONHOF.nl
Rens 4-9-2006 16:06 Print reply

Posts: 6863
naar mijn idee kan je de ring beter in de carburateur zetten of daar ergens in de buurt.

 
achter de maan is alles beter
MTRudolf 4-9-2006 16:37 Print reply

Posts: 2464
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rens
naar mijn idee kan je de ring beter in de carburateur zetten of daar ergens in de buurt.




ow waarom ??? ik heb 13 mm is da niet klein genoeg ??

en in uitlaat zou vor mij toch beter zijn of niet ???
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved